O mně

Home  >>  O mně

1sJsem 24letý student Masarykovy univerzity se zálibou ve fotografování. V současnosti se zabývám především makrofotografií, které věnuji i převážnou část svého blogu. Po letech focení a přibývajícím množství otázek jsem se rozhodl o této krásné disciplíně čas od času napsat několik řádků a podělit se s ostatními o nějaké to know-how.

K focení jsem se dostal začátkem roku 2010. S hybridním Panasonicem FZ-50, jenž mi posloužil převážně pro výuku základů, jsem absolvovat své první fotografické tripy, pokusy, zkoušky, analýzy, úspěchy i nezdary. Zhruba po roce nastal čas postoupit o úroveň výš. Vysněným strojem, do kterého jsem investoval většinu svých studentských úspor, se stal Canon 600D. Začal jsem objevovat výhody modularity digitálních zrcadlovek a brzo jsem měl poskládanou svoji první makrosestavu. Samozřejmě jsem se věnoval i jiným žánrům, ale makro mě chytlo nejvíce a postupně jsem mu začal věnovat většinu svého „fotografického“ času. Jiné disciplíny fotím jen zřídka, ale to neznamená, že bych se jim vyhýbal. Většinou k nim spíše není příležitost. Jako do značné míry introvertní asociál ode mě třeba portrétů moc nenajdete. Stručně – jde o žánr, ve kterém je nesmírně důležitá správná práce s lidmi a zcela odlišné tvůrčí cítění. Hlubší rozbor si nechám pro svůj blog :-). O moc lépe na tom nejsem ani s reportážní fotografií, nicméně v té bych se chtěl do budoucna o poznání více angažovat a doufám, že se mi to povede.  Zejména pro příležitostné portréty jsem si však před časem pořídil druhý stroj – první verzi Canona 5D. Po dlouhé úvaze jsem však přibližně za rok Canon opustil a pořídil si Sony A6000, s kterou v současnosti fotím. 

Nakonec ještě taková troška o mně – Enter Shikari, Rise Against, System of a Down, Static-X, In Flames nebo třeba Nick Cave. Na ČSFD přes 900 ohodnocených filmů. P. K. Dick, I. Asimov, A. Sapkowski, S. Lem aj. Občas napíšu i nějakou tu básničku nebo povídku. Nerad se bavím s cizími lidmi a těší mě, když jsem okolím považován za tichého a chytrého mladíka. Závěrem bych vám ještě rád poděkoval za vaši návštěvu a čas věnovaný mým fotografiím a článkům.

For English speakers – I’m very grateful for visiting my site but I’m not capable of write a whole previous bio in English. However some time ago I wrote an article (click here) about my macro technique where is something about me as well. I hope it’s enough. You can contact me at my Facebook page (click here).

3 komentáře so far:

  1. Karel Novotý napsal:

    Technika pro makrofotografii

    Makrofotografie lze vytvářet pomocí zrcadlovek (SLR/DSLR) s makroobjektivem, případně při použití speciálního vybavení (viz níže). Kompaktní fotoaparáty zpravidla mají schopnost ostřit na velmi blízké objekty, nejedná se ale o pravé makro, jelikož zvětšení málokdy dosahuje poměru 1:1. Kompakty nemohou využívat speciální makropříslušenství vyjma předsádkových čoček. Zrcadlovky sice nemohou bez makroobjektivu/makropříslušenství vytvářet makrofotografie, ale na rozdíl od kompaktů mají široké množství příslušenství a dokážou dosáhnout mnohonásobně větších zvětšení i podstatně lepší kresby.
    Makroobjektiv

    Objektivy speciálně konstruované pro makrofotografii s maximálním zvětšením zpravidla 1:1. Vyznačují se ostrou kresbou i při velkých clonách, vysokou světelností a optimalizací ostření na krátké vzdálenosti. Ohniska se nejčastěji pohybují v rozmezí 90–150 mm (méně často 50–200 mm). Tyto objektivy se dají použít i na jiné účely než jen makro (portrét, krajinný detail, apod.) protože dokáží ostřit v celém rozsahu až na nekonečno – na rozdíl od focení s jiným makropříslušenstvím. Zpravidla bývají opticky velice kvalitní.

    Speciální makroobjektivy mají zvětšení větší než 1:1 – Minolta AF 3x-1x umí zvětšení až 3:1 a Canon MP-E 65 umí až 5:1. Neostří ovšem až na nekonečno.
    Mezikroužky

    Mezikroužky lze použít u přístrojů s výměnnými objektivy. Mezikroužek neobsahuje žádné optické členy, jeho jediná funkce spočívá v oddálení objektivu od těla aparátu, čímž se posune (výrazně zkrátí) zaostřovací rozsah použitého objektivu. Při použití mezikroužku/ů dochází, na rozdíl od předsádkových čoček, ke snížení světelnosti optické soustavy a objektiv taktéž není schopen zaostřit na nekonečno. Není nutné (a mnohdy ani žádoucí) kombinovat mezikroužek případně mezikroužky s makroobjektivem, kvůli obvykle poměrně dlohému ohnisku makroobjektivů a tím pádem menšímu zvětšení výsledné optické sestavy. Objektivem s kratší ohniskovou vzdáleností v kombinaci s mezikroužky dosáhneme většího zvětšení, než při použití delšího objektivu a stejné délky mezikroužků.

    Mezikroužky dělíme na manuální a automatické. Manuální mezikroužky neumožňují přenos clony mezi tělem fotoaparátu a objektivem, takže je nutné, aby na použitém objektivu byl tzv. clonový kroužek, aby byl fotograf schopen přiclonit kvůli dosažení lepší kresby objektivu a/nebo kvůli možnosti měnit hloubku ostrosti. Často se k tomuto pouužívá levný starý širší objektiv z bazaru. Automatické mezikroužky elektronicky, případně mechanicky přenáší nastavenou clonu (v závislosti na systému), čímž umožňují měnit zaclonění objektivu i u moderních objektivů bez clonového kroužku.
    Makroměch

    Makroměch je speciální zařízení, které funguje obdobně jako mezikroužek, jen s tím rozdílem, že má plynule nastavitelnou délku. Umožňuje tak plynule měnit dosažené zvětšení. Vyrábí se i konstrukce umožňující připevnit k makroměchu reverzní objektiv, kdy pak lze dosáhnout extrémních zvětšení.
    Předsádková čočka / makropředsádka

    Předsádková čočka se upevní na objektiv a její pomocí dojde k výraznému zkrácení rozsahu zaostřitelných vzdáleností, tudíž i k většímu zvětšení. Její optická mohutnost se uvádí v dioptriích. Při jejím použití objektiv není schopen zaostřit na nekonečno, nejdelší možná vzdálenost je pak převrácená hodnota optické mohutnosti použité čočky. Při použití čočky 1D pak místo nekonečna bude maximální zaostřitelkná vzdálenost 1m, při použití čočky 2D bude místo nekonečna maximální zaostřitelná vzdálenost 50cm, apod. Levnější jednočlenné předsádkové čočky se často prodávají v sadách s různou optickou mohutností (zpravidla 1D, 2D, 4D a 10D), kdy lze čočky vzájemně kombinovat a použít jich několik zároveň pro dosažení většího zvětšení. Zhoršují se jejich použitím optické vady objektivu, obzvláště barevná vada (barevné kontury na kontrastních hranách) a klesá ostrost na okrajích obrazu. Předsádkové čočky jsou jedinou speciální makropomůckou, kterou lze použít i na kompaktních fotoaparátech.

    Existují i kvalitní předsádkové čočky složené z několika optických členů (achromatické, apochromatické) eliminující barevnou vadu (chromatickou aberaci) a zpravidla nedeformují obraz, jako výrazně levnější jednoduché makropředsádky. Použitím achromatické nebo apochromatické makropředsádky s makroobjektivem dosáhneme zvětšení většího, než 1:1, aniž by docházelo k výraznějšímu zhoršení kresby optické sestavy. Při použití makropředsádky nedochází k poklesu světelnosti optické sestavy.
    Reverzní objektiv

    Pomocí reverzního kroužku lze k objektivu fotoaparátu připevnit druhý objektiv obráceně (předními členy k sobě). Zpravidla se používá vysoce světelný objektiv s kratší ohniskovou vzdáleností, nasazený na zacloněný objektiv s dlouhým ohniskem, který je na těle fotoaparátu. Reverzní objektiv umožňuje velké zvětšení (vypočítáme ho jako poměr ohniska objektivu na těle poděleného ohniskem reverzního objektivu). Proti obyčejné předsádkové čočce eliminuje optika reverzního objektivu barevnou vadu.
    Pomocí jiného typu reverzního kroužku lze nasadit obrácený objektiv přímo na bajonet fotoaparátu. Je velice vhodné, aby tento reverzně použitý objektiv měl clonový kroužek, jinak nebude možno měnit clonu použitého objektivu. S výhodou se dá použít levný starý širší objektiv z bazaru. Platí opět, že čím je širší ohnisko reverzního objektivu, tím většího zvětšení dosáhneme. Tento reverzní kroužek lze kombinovat s mezikroužky, případně makroměchem. Výhodou je, že při tomto způsobu použití reverzního objektivu zůstává zaostřovací vzdálenost konstantní při jakémkoliv zvětšení – je rovna typické vzdálenosti bajonet-snímač, tzn. cca 45 mm od bajonetu reverzního objektivu (závislé na výrobci systému) a případné mezikroužky nebo makroměch na ni nemají vliv. Oddálením reverzního objektivu od smímače dosáhneme většího zvětšení za cenu zhoršení světelnosti optické soustavy.
    Telekonvertor

    Při použití telekonvertoru s makroobjektivem dosáhneme zvětšení většího než 1:1 – to je závislé na síle telekonvertoru (1,4:1 – 1,7:1 – 2:1). Použití telekonvertoru prodlouží ohniskovou vzdálenost, ale zachová nejkratší zaostřitelnou vzdálenost. Negativní vlastností je pokles světelnosti soustavy.

    Výše uvedené příslušenství lze kombinovat pro dosažení většího zvětšení, kupříkladu makroobjektiv s a(po)chromatickou makropředsádkou a telekonvertorem, nebo reverzní objektiv s makroměchem.
    Další příslušenství

    Makroblesky a kruhové blesky jsou blesky určené pro přisvětlení objektů při makrofotografii. Běžný interní nebo systémový (externí) blesk není schopen bez dalšího příslušenství osvítit objekt, který je těsně před objektivem (internímu blesku stíní objektiv, externí blesk není schopen blýsknout tak blízko dolů před objektiv), proto se používají speciální blesky připevňované na filtrový závit objektivu.

    Existují i konstrukce podobné makrobleskům používající k nasvícení velmi silné LED diody s bílým světlem, nebo soustava světelných vodičů, která soustředí před objektiv světlo systémového blesku.

    Dalším řešením je speciální „zkosený“ softbox nasazený na externí blesk, který přivede světlo těsně před objektiv a navíc ho rozptýlí, takže je měkčí a působí přirozeně.

  2. Radek Kopp napsal:

    Prosím, nezveřejňovat zde můj komentář.
    Děkuji.

  3. Radek Kopp napsal:

    Dobrý den,
    poradíte mi prosím? Váhám, zda koupit makroobjektiv, nebo automatické mezikroužky? Nevíte o kolik se sníží světelnost objektivu s použitím mezikroužků?
    Díky moc za případné rady.
    S pozdravem Radek Kopp

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

MakrokalkulačkaDigitální tvorba